Geef mobiele gebruikers snel de informatie die ze zoeken. Mobiel bezoek is vaak tegelijkertijd met andere dingen bezig. Ze willen dus snel een antwoord op hun vraag, zonder lappen tekst door te moeten spitten. En jij gaat ze die geven.
1. Schrap alles wat niet nodig is
Voorkom lange zinnen en onnodige woorden: schrijf alleen wat echt nodig is. Helder en beknopt. Zo zorg je dat bezoekers alles kunnen lezen, zonder te hoeven scrollen of klikken. In het onderstaande voorbeeld zie je het verschil:

2. Begin meteen met je boodschap
Zoveel mogelijk info moet ‘boven de vouw’ staan. Een mobiele sessie duurt gemiddeld maar 72 seconden. Begin dus met het allerbelangrijkste deel van je tekst.
Dus niet: Bij het verkopen van je huis komen een heleboel zaken kijken. Je wil een zo hoog mogelijke prijs voor je woning, maar ook zo snel mogelijk verkopen. Ook het regelen van zaken als bezichtigingen, de optimale vraagprijs bepalen en onderhandelingen is niet eenvoudig. Makelaars helpen hierbij. Een nieuwe trend is het inhuren van een stylist. Een stylist helpt u om uw huis zo goed mogelijk te presenteren, waardoor kopers vaak bereid zijn meer te bieden.
Maar wel: Met een stylist verkoop je sneller je huis. En meestal ook voor een hogere prijs. Gemiddeld zelfs voor € 5.000 meer. Dat betekent dat je de kosten van de stylist er altijd uithaalt.
3. Schrijf een ‘killer’-kopregel
De kopregel is de belangrijkste zin van je tekst. Als mensen niet nieuwsgierig gemaakt worden door je kopregel, zullen ze niet verder lezen. Je kunt ook een kopregel en een subkop in je tekst gebruiken: zo heb je meer ruimte om de aandacht te trekken. Gebruik je keywords in de kop: zo snapt zowel Google als je mobiele bezoeker direct waar je tekst over gaat.
De ideale lengte van je kop is 6 woorden, met maximaal 60 tekens (excl. spaties). Bekijk voor een pakkende kop bijvoorbeeld magazines. Wat zij doen is het volgende:
Nummer of trigger woord + bijvoeglijk naamwoord + zoekwoord + belofte
Schrijf jij iets over ramen lappen? Dan zou je kop ‘Hoe je het beste ramen kunt lappen’ kunnen zijn, of:
’19 bliksemsnelle manieren om al je ramen te lappen binnen een kwartier’
4. Gebruik actiegerichte tekst
Haal hulpwerkwoorden weg: geen kunnen, worden, hebben in jouw tekst.
Dus niet: Als we een bieding hebben ontvangen voor uw woning, zullen we dit direct laten weten. Zo kunt u zo snel mogelijk beslissen of u interesse heeft in het bod.
Maar wel: Bieding ontvangen? Wij bellen u direct. Zo kunt u snel beslissen of u wil verkopen.
Durf ook in gebiedende wijs te schrijven. Let hierbij op dat je niet onvriendelijk overkomt.
Dus niet: Als u uw gegevens heeft ontvangen kunt u deze opslaan, zodat u ze snel kunt vinden als u ze nodig heeft. Hiervoor dient u wel eerst te registeren voor een eigen account.
Maar wel: Gegevens ontvangen? Registreer uw account en sla uw gegevens op. Zo vindt u ze gemakkelijk terug.